Mag ik onder de AVG aan direct marketing doen?

De wetgever maakt onderscheid tussen gewone direct marketing (bellen en post sturen) en digitale direct marketing (via e-mail, Facebook, LinkedIn of sms). De redenering is dat gewone direct marketing een organisatie geld kost en dus altijd beperkt zal blijven. Digitale marketing is nagenoeg gratis en kan daardoor heel veel toegepast worden, met alle gevolgen van dien. Om deze reden gelden er strengere regels voor digitale direct marketing.

Bij gewone direct marketing heb je vooraf geen toestemming nodig van degene die je benadert.
Bij digitale direct marketing heb je wel vooraf toestemming nodig.

Bij het eerste direct marketing contact moet je altijd het volgende duidelijk uitleggen:

• waarom er contact opgenomen is;
  • met welke organisaties de vereniging de persoonsgegevens zal delen;
  • wat de rechten zijn om bezwaar te maken tegen deze direct marketing.

Recht van bezwaar
De betrokkene heeft te allen tijde het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn gegevens voor direct-marketingdoeleinden. Als de betrokkene een dergelijk bezwaar indient, dan mogen zijn of haar gegevens niet meer voor marketingdoeleinden worden verwerkt.

Verschillende regels voor reclamepost en digitale reclame
Voor reclamepost en digitale reclame gelden verschillende regels om een overvloed tegen te gaan. Wanneer je als organisatie bijvoorbeeld een folder verspreidt, dan kost je dat geld. Een e-mail is (als we mailpakketten en abonnementen buiten beschouwing laten) gratis, waardoor je onbeperkt e-mails kunt sturen. Als alle organisaties dat zouden doen, dan maken zij deze communicatiekanalen onbruikbaar voor mensen en organisaties.

Richting bestaande leden
Als het gaat om digitale reclame, nieuwsbrieven of gewone mailings, geldt een uitzondering voor leden. Die mag je wel blijven benaderen. Zolang je maar duidelijk in elk contact aangeeft hoe iemand zich weer kan afmelden.

Over Stichting AVG voor Verenigingen
Stichting AVG voor Verenigingen is er voor en door verenigingen. Vanuit de verenigingswereld is het initiatief gestart en zijn de juiste experts samengebracht om een manier te vinden waardoor alle verenigingen in Nederland zo eenvoudig mogelijk aan de AVG-wet kunnen voldoen. Het resultaat is een (online) programma. Verenigingen worden hierbij stap voor stap door alle vereisten van de nieuwe privacywet geloodst, met een AVG-verklaring aan het eind.
Als vereniging kan je eenvoudig aan de slag. Meld je hier aan. Heb je interesse vanuit een koepelorganisatie? Lees dan hier hoe we samen alle verenigingen AVG-proof maken.

Meld je aan voor de nieuwsbrief